Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. srpen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. srpen 2020

Mlhovina Sloní chobot v Kefeu

Uznání a copyright: Chad Leader

Mlhovina Sloní chobot se vine komplexem IC 1396 s emisní mlhovinou a mladou hvězdokupou podobně jako dlouhá ilustrace galaktickým Příběhem jen tak ve vysoko letícím souhvězdí Kefeus (Cepheus). Kosmický sloní chobot je přes 20 světelných let dlouhý a je známý též jako vdB 142. Barevný podrobný pohled byl pořízen přes úzkopásmové filtry, které přopouštějí světlo ionizovaných atomů vodíku a kyslíku v této oblasti. Výsledný kompozit zvýrazňuje dozadu ohnuté hřebeny, které obklopují kapsy chladného mezihvězdného plynu a prachu. Taková zanořená, tmavá mračna ve tvaru úponků obsahují surový materiál ke vzniku hvězd a skrývají uvnitř protohvězdy. Poměrně slabý komplex IC 1396 pokrývá na obloze oblast velkou přes 5 stupňů a je ve vzdálenosti téměř 3000 světelných let. Scéna zabírá zorné pole široké jeden stupeň, tedy zhruba asi velikost dvou úplňků.

Start mise Mars 2020: Snímky z planety Země.

1. APOD: 2005-09-08 IC 1396 v Kefeu
  2. Boop.org: Just So Stories by Rudyard Kipling
  3. HawAstSoc.org: Cepheus
  4. Unh.edu: What is the Interstellar Medium?
  5. APOD: 2007-02-18 M16: Sloupy stvoření
  6. CalTech.edu: Dark Globule in IC 1396
  7. Harvard.edu: The structure of the IC1396 region.
  8. NASA: The Cosmic Distance Scale