Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2020

Lasturové galaxie v Rybách

Uznání a copyright: Martin Pugh

V této mezigalaktické obloze je zvláštní systém galaxií katalogizovaný jako Arp 227 ve vzdálenosti asi 100 miliónů světelných let. Arp 227 plave v hranicích souhvězdí Ryb (Pisces) a skládá se ze dvou galaxií vpravo od středu, zvlášní lasturové galaxie NGC 474 a její modré sousedky se spirálními rameny NGC 470. Slabší široké oblouky nebo obálky v NGC 474 mohly vzniknout gravitačním přiblížením k sousední galaxii NGC 470. Obálky by také mohly vzniknout při splynutí s menší galaxií za vzniku jevu, který se podobá vlnám na povrchu rybníku. Velká galaxie na hloubkovém snímku vlevo nahoře NGC 467 se zdá být také obklopená slabými obálkami, což je důkazem další interagujícího systému galaxií. Pole je poseté neobvyklými galaxiemi pozadí a také paprsčitými hvězdami v popředí. Tyto hvězdy jsou pochopitelně uvnitř naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy. Zorné pole měří na obloze 25 obloukových minut, neboli skoro půl stupně.

1. MartinPughAstrophotography.space: Shell Galaxies - NGC 474