Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2020

Halo Andromedy

Uznání digitální ilustrace: NASA, ESA, J. DePasquale and E. Wheatley (STScI) and Z. Levay

Galaxie v Andromedě, neboli M31, je nejbližší spirální galaxií od naší Mléčné dráhy. Nachází se asi 2,5 miliónů světelných let daleko a na pozemské noční obloze svítí jako malý, slabý, protáhlý, okem sotva viditelný obláček. Neozbrojenému oku ovšem není viditelné enormní halo horkého ionizovaného plynu, zde na digitální ilustraci naší sousední galaxie je vidět v růžové barvě nad skalnatým terénem. Rozsáhlé plynové halo mapované Hublovým kosmickým dalekohledem pozorováním absorpce ultrafialového světla proti vzdáleným kvazarům bylo nedávno stanoveno v projektu AMIGA. Halo Andromedy z difúzního plazmatu bylo změřeno až do vzdálenosti 1,3 miliónů světelných let i více od této galaxie a představuje rezervoár materiálu pro budoucí tvorbu hvězd. To je polovina vzdálenosti k Mléčné dráze a nejspíše je v kontaktu s plynným halo naší vlastní Galaxie.

1. HubbleSite.org: M31 HALO ILLUSTRATION OVER ROCKY TERRAIN