Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. září 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. září 2020

Planetka Bennu vyvrhla štěrk

Uznání: NASA's GSFC, U. Arizona, OSIRIS-REx Lockheed Martin

Proč planetka Bennu vyvrhuje do vesmíru štěrk? Nikdo pořádně neví. Objev, ke kterému došlo v několika případech kosmickou sondou ORISIS-REx organizace NASA, se nečekal. Přední hypotézy předpokládají dopady Slunce obíhajících meteoroidů, náhlé tepelné praskání vnitřních struktur a náhlé uvolňování výtrysků vodní páry. Na kompozitu ze dvou snímků je vidět událost vyvržení, ke které došlo začátkem roku 2019 a sluneční světlo odrážející vyvržený materiál je vidět vpravo. Data a simulace ukazují, že velké kusy štěrku typicky padají hned zpátky na 500 metrů velkou otáčející se planetku, zatímco menší kousky poskakují kolem po povrchu a nejmenší kamínky zcela unikají nízkou gravitaci planetky diamantového tvaru, která se blíží k Zemi. Doposud se předpokládalo, že výtrysky a vyvrhování materiálu z povrchu jsou především doménou komet a jsou zodpovědné za jejich ohony, komy a později za meteorické roje na Zemi. Sonda OSIRIS-REx doletěla k planetce 101955 Bennu koncem roku 2018, na říjen 2020 se plánuje jí dotknout a odebrat povrchový vzorek. Pokud všechno půjde dobře, tak se vzorek vrátí v roce 2023 na Zemi k podrobné analýze. Planetka Bennu byla pro sondu OSIRIS-REx vybrána jako cíl zčásti proto, že její povrch ukazuje potenciál mít organické složky z raných dní naší Sluneční soustavy, které by mohly být stavebními kameny života na Zemi.

Debata expertů: Jak lidstvo poprvé objeví mimozemský život?

1. NASA: Why Is Asteroid Bennu Ejecting Particles Into Space?
  2. NASA: NASA's OSIRIS-REx Explains Bennu Mystery Particles
  12. NASA: cometwest_labels.en.jpg
  13. APOD: 2018-08-08 Animace: Meteorický roj Perseidy
  14. Wikipedia: 101955_Bennu
  15. APOD: 2019-12-23 Místa k dotknutí planetky Bennu sondou OSIRIS REx
  16. Kym-Cdn.com: Foto: Kočka hledí do mikroskopu :-)
  17. Wikipedia: Organic_compound
  18. Wikipedia: Formation and evolution of the Solar System
  19. NASA: Solar System
  20. NASA: How did life begin and evolve on Earth, and has it evolved elsewhere in the Solar System?

Štítky: OSIRIS-REx, Bennu, Asteroid