Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2020

Enceladus infračerveně

VIMS Team, U. Arizona, U. Nantes, ESA, NASA

Na těchto podrobných snímcích polokoulí z kosmické sondy Cassini je jeden z nejvíc vzrušujích měsíců ve Sluneční soustavě, Saturnův ledový měsíc Enceladus. Pět panelů ve falešných barvách představuje 13 let infračervených obrazových dat pořizovaných z Cassini vizuálním a infračerveným mapovacím spektrometrem a vědeckým zobrazovacím systémem. Čerstvý led je vybarven červeně a ty nejdramatičtější útvary vypadají na měsíci o průměru 500 kilometrů v jižní polární oblasti jako dlouhé pukliny. Polohou odpovídají tygřím pruhům, což jsou povrchové zlomy, které nejspíš souvisí s oceánem pod ledovým krunýřem Enceladu. Zlomy jsou zdrojem ledových gejzírů, které neustále chrlí do prostoru. Gejzíry objevila sonda Cassini v roce 2005. Červená barva severní části náběžné polokoule ukazuje na nedávné vyplavání dalších oblastí tohoto geologicky aktivního měsíce, který má možná podmínky vhodné pro život.

Debata odborníků: Jak lidstvo poprvé objeví mimozemský život?

1. APOD: 2014-09-19 Potenciálně obyvatelné měsíce