Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. září 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. září 2020

ISS přelétá Mars

Uznání a copyright: Tom Glenn

Už jste někdy takto viděli ISS? Pokud víte kam a kdy se dívat, tak sledovat jak Mezinárodní kosmické stanice (International Space Station - ISS) pluje noční oblohou je sice fascinující, ale ne zas tak neobvyklý pohled. Snímky ISS jak přelétá před půl stupně velkým Měsícem nebo Sluncem sice existují, ale jsou docela vzácné, protože vyžadují plánování, načasování a trpělivost. Zachycení ISS před maličkým Marsem je na úplně jiné úrovni. Fotograf tohoto snímku pomocí online software zjistil, že tak neobvyklý přelet bude vidět jen kratičce ve velice úzkém proužku širokém pouze 90 metrů na nedalekém pozemku. V tomto rozsahu bude ekvivalentní pozemní rychlost obrazu prolétající ISS 7,4 kilometrů za sekundu. Nicméně se standardní kamerou, malým dalekohledem, přesnou polohou k jeho postavení, přesným směrem kam dalekohled namířit a se sub-milisekundovým časováním se mu podařilo pořídit video, ze kterého je tato expozice o délce 0,00035 sekundy. Na výsledném snímku jsou zároveň vidět podrobnosti jak na Marsu, tak na ISS. Snímek byl pořízen minulé pondělí v 05:15:47 místního času na severovýchod od San Diega v Kalifornii v USA. Mars je sice typicky úhlově mnohem menší než ISS, ale nyní se přibližuje k maximu své úhlové velikosti za několik týdnů, protože modrá planeta (Země) na své orbitě kolem Slunce předežene v největší blízkosti rudou planetu (Mars).

Vesmírný portál: Generátor náhodných APODů.

1. NASA: Spot the Station