Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. říjen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. říjen 2020

Kupa galaxií v Panně

Uznání a copyright: Fernando Pena

Hloubkové teleskopické pole posévají galaxie z Kupy v Panně. Kosmická scéna zabírá na obloze asi tři úplňky a byla zachycena nedaleko města Jalisco v Mexiku na planetě Zemi. Kupa galaxií v Panně je vzdálená asi 50 miliónů světelných let a je nejbližší velkou kupou galaxií od naší vlastní Místní kupy galaxií. Výrazné jsou zde jasné eliptické galaxie v Panně z Messierova katalogu M87 vlevo nahoře a M84 a M86 (odspodu nahoru) dole a vpravo od středu. M84 a M86 jsou součástí Markarianova řetězce, vizuálně vertikálně seřazených galaxií na pravé straně snímku. Uprostřed řetězce je interagující pár galaxií NGC 4438 a NGC 4435, které někteří označují jako Markarianovy oči. Kupě v Panně pochopitelně dominuje obří eliptická galaxie M87. Hostí superhmotnou černou díru, což je vůbec první černá díra, kterou kdy zobrazil Dalekohled horizontu událostí.

1. APOD: 2015-08-04 Kupa galaxií v Panně