Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. říjen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. říjen 2020

Sestup k planetce Bennu

Uznání videa: NASA, OSIRIS-REx, NASA's Scientific Visualization Studio; Data: NASA, U. Arizona, CSA, York U., MDA

Jaké by to bylo přistávat na planetce? I když žádný člověk nic takového zatím nepodstoupil, tak kosmická sonda NASA pojmenovaná OSIRIS-REx se má příští týden pokusit dotknout se povrchu planetky 101955 Bennu. Cílem je odebrat vzorek z této blízké planetky a přivézt ho na Zemi v roce 2023 k podrobné analýze. Na videu je vidět, jak vypadá sestup k 500 metrů velké planetce tvaru diamantu na základě digitální mapy kamenitého povrchu Bennu postavené ze snímků povrchu a údajů o něm posbíraných za více než 1,5 roku sondou OSIRIS-REx. Video začíná rychle se otáčejícím Bennu, mnohem rychleji než je skutečná doba otáčení 4,3 hodiny. Poté, co se otáčení zastaví a virtuální kamera vás snese dolů těsně nad drsný povrch, tak krouží kolem skalního výstupu velikosti domu pojmenovaném Simurgh, za nímž je vidět další plošší výstup Roc. Pokud se podaří návratový vzorek úspěšně dopravit na Zemi, tak bude zkoumán, zda obsahuje organické sloučeniny, které kdysi mohly posévat mladou Zemi, vzácné nebo neobvyklé prvky a minerály a také po stopách rané historie naší Sluneční soustavy.

1. AsteroidMission.org: OSIRIS-REx - Asteroid Sample Return Mission