Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. říjen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. říjen 2020

Barevná mračna u Rho Ophiuchi

Uznání a copyright: Amir H. Abolfath

Spousta nádherných barev mračen u Rho Ophiuchi jen zvýrazňuje mnoho procesů, které tam probíhají. Modré oblasti září především odraženým světlem. Modré světlo z hvězdné soustavy Rho Ophiuchi a z blízkých hvězd se odráží v této části mlhoviny efektivněji, než červené světlo. Ze stejného důvodu se pozemská denní obloha se jeví modrá. Červené a žluté oblasti svítí především díky emisi atomárního a molekulárního plynu mlhoviny. Světlo z okolních modrých hvězd má více energie, než světlo jasné hvězdy Antares a tak vyráží z plynu elektrony, které pak po zpětné rekombinaci s plynem září. Tmavěhnědé oblasti způsobují prachová zrna, která vznikla v atmosférách mladých hvězd a která efektivně cloní světlo emitované z nimi. Mračna u Rho Ophiuchi se nacházejí před kulovou hvězdokupou M4, která je vidět vpravo nahoře a jsou ještě barevnější, než lidské oči mohou vidět, neboť vyzařují ve všech vlnových pásmech od rádiových vln až po gama záření.

Astrofyzici: Prohlédněte si 2200+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

1. Wikipedia: Rho_Ophiuchi_cloud_complex
  2. Wikipedia: Rho_Ophiuchi
  3. APOD: Reflection Nebulae
  4. NASA: Why Is the Sky Blue?
  5. APOD: Emission Nebulae