Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. květen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. květen 2020

Temná řeka k Antaresu

Uznání a copyright: Paul Schmit

Zdá se, že od obzoru k barvitým mračnům u červeného obra Antares teče temná řeka. Kalná, temná řeka je prachová mlhovina, která zakrývá poblíž centrální Mléčné dráhy světlo hvězd v pozadí, i když tmavá prachová mlhovina obsahuje většinou molekulární vodík. Prach rozptyluje hvězdné světlo kolem alfa hvězdy ve Štíru (Scorpius) Antares a vytváří neobvyklou žlutou reflexní mlhovinu. Jasná modrá dvojhvězda nad ní rho Ophiuchi je ponořená do více typických prašných modrých reflexních mlhovin spolu s červenými emisními mlhovinami, které také posévají mezihvězdný prostor. Kulová hvězdokupa M4 vypadá skoro jako jasná hvězda těsně nad a vpravo od Antaresa, i když se nachází daleko za barevnými mračny ve vzdálenosti asi 7000 světelných let. Temná řeka samotná je asi 500 světelných let daleko. Všechny expozice pozadí a popředí pořízené stejnou kamerou a teleobjektivem stejnou noc ze stejného místa byly sesazeny tak, aby vytvořily úžasný pohled nan noční oblohu. V takové kombinaci vytvářejí úžasný obraz, který ukazuje rozsah jasností a barev, které vaše oko nedokáže zcela vnímat. Kompozitní obraz pořízený v ranních hodinách 31. ledna také zachytil Mars nad východním obzorem, který vychází aby se přidal ke svému rivalovi Antaresu na nebeské scéně. Jasný Mars a jeho odraz na vodě je vlevo od osamělého stromu v Bosque del Apache National Wildlife Refuge v Novém Mexiku na planetě Zemi.

1. APOD: 2016-07-05 Barevná mračna Rho Ophiuchi