Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2020

Galaktické války: M81 a M82

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Tyto dvě galaxie jsou 12 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Velké medvědice. Vlevo je s velkými spirálními rameny a jasným žlutým jádrem spirální galaxie M81, která měří asi 100 000 světelných let. Nepravidelná galaxie M82 vpravo je označkovaná červeným plynem a mračny prachu. Tento pár je už po miliardy let zaklesnutý do vzájemného zápasu. Gravitace každé z obou galaxií při sérii těsných kosmických přiblížení výrazně ovlivňuje tu druhou. Jejich poslední setkání trvalo asi 100 000 let a vyvolalo hustní vlny, které se šíří kolem M81 a ty obohatily její spirální ramena. M82 zůstaly bouřlivé hvězdotvorné oblasti a mračna srážejícího se plynu tak horkého, že září rentgenově. Pokračující gravitační interakce za několik miliard let vyústí do splynutí až zůstane jediná galaxie.

1. APOD: 2019-04-17 Messier 81