Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2020

Halleyova kometa versus kometa SWAN

Uznání a copyright: Luc Perrot (TWAN)

V bezměsíčních hodinách 3. května před úsvitem jižní oblohou nad ostrovem Reunion prolétala zrnka kosmického prachu. Planeta Země se totiž pohroužila do proudu prachových trosek po periodické kometě 1/P Halley a zametala je do podoby každoročního meteorického roje známého jako Eta Akvaridy. To dalo podnět k expozici, která zachytila záblesk jasné akvaridy napravo nad mořem mraků. Stopa meteoru míří zpátky do radiantu roje v souhvězdí Vodnáře (Aquarius), vysoko nad východním obzorem už za horním okrajem snímku. Eta Akvaridy jsou známé svojí rychlostí, do atmosféry vstupují rychlostí 66 kilometrů za sekundu a jsou vidět ve výškách asi 100 kilometrů. Ale ani bledě zelená koma a dlouhý ohon komety C/2020 F8 SWAN vzdálené asi 6 světelných minut nezůstala na nebeské scéně opomenuta, když pózuvala nad vulkanickými vrcholy vlevo od středu. Kometa SWAN se za ranního svítání na severní obloze nad východní obzorem ovšem nestala tak jasná, jak se čekalo. Tato panenská kometa se před pouhými dvěma dny nejvíce přiblížila k Zemi a 27. května projde perihelem.

1. Youtube.com: Comète SWAN C/2020 F8 Version 4K