Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. říjen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. říjen 2020

Planetární mlhovina Abell 78

Uznání a copyright: Bernhard Hubl

Na tomto barvitém teleskopickém pohledu vystupuje planetární mlhovina Abell 78. Barvy paprsčitých hvězd z Mléčné dráhy závisí na jejich povrchové teplotě, jak chladnějších (žlutých) a teplejších (modrých) než Slunce. Ovšem Abell 78 svítí charakteristickou emisí ionizovaných atomů řídkého okolního materiálu, který byl odhozen od žhavé centrální hvězdy. Atomy jsou ionizované a zbavené elektronů energetickým, ale jinak neviditelným ultrafialovým zářením centrální hvězdy. Viditelná modrozelená záře smyček a filamentů v centrálních oblastech mlhoviny odpovídá emisi dvakrát ionizovaného atomárního kyslíku obklopenému silnou červenou emisí ionizovaného vodíku. Abell 78 v souhvězdí Labutě (Cygnus) je ve vzdálenosti zhruba 5000 světelných let a měří asi 3 světelné roky. Planetární mlhoviny jako je Abell 78 představují velmi krátkou závěrečnou fázi vývoje hvězd, kterou naše Slunce podstoupí za asi 5 miliard let.

1. AstroPhoton.com: PN Abell 78