Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. prosinec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. prosinec 2020

Ozvučená hmota v Kupě galaxií Střela

Uznání: X-ray: NASA/CXC/SAO; Optical: NASA/STScI, Magellan/U.Arizona; Lensing Map: NASA/STScI, ESO WFI, Magellan/U.Arizona; Sonification: NASA/CXC/SAO/K.Arcand, SYSTEM Sounds (M. Russo, A. Santaguida)

Co se děje s Kupou Střela? Tato hmotná kupa galaxií (1E 0657-558) způsobuje zborcení obrazů galaxií v pozadí gravitační čočkou takovým způsobem, že to bylo interpretováno jako silný důkaz teorie, že je uvnitř temná hmota. Různé analýzy ovšem také ukazují, že i méně populární alternativa v podobě modifikované gravitace by mohla vysvětlovat dynamiku kupy i bez temné hmoty a stejně tak umožňovat pravděpodobný scénář. Obě vědecké hypotézy, tedy neviditelná hmota a pozměněná gravitace spolu nyní soupeří, aby pozorování vysvětlily. Duel je dramatický, jelikož by se neprůstřelný příklad temné hmoty mohl rozsypat pod jednoduchostí modifikovaných teorií gravitace. Ozvučený snímek pochází z dalekohledů Hubble/Chandra/Magellan, přičemž červená představuje rentgenové záření horkého plynu a modrá zase naznačuje oddělenou distribuci temné hmoty. Ozvučení přiřazuje nízké tóny temné hmotě, střední frekvence viditelnému světlu a vysoké tóny rentgenovému záření. Jak bude k dispozici více pozorování, počítačových simulací a dokončených analýz, tak bitva o hmotu v Kupě Střela bude pokračovat.

Zasláno do APODu: Pozoruhodné snímky meteorického roje Geminid 2020.

1. Wikipedia: Bullet_Cluster