Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 2020

Geminidy

Uznání a copyright: Stefano Pellegrini

K vytvoření této pohlednice ze Země bylo použito 35 expozic pořízených během hodiny krátce po místní půlnoci 13. prosince. Na kompozitní noční scéně je vidět tmavá obloha nad zasněženými italskými Dolomity při každoročním meteorickém roji Geminid. Jeden meteor vpravo se "otřel" o Sirius, alfa hvězdu Velkého psa (Canis Major) a nejjasnější hvězdu v noci. Hvězdokupa Jesličky, též známá jako M44 nebo Praesepe samotná obsahuje asi tisíc hvězd, ale vypadá jako světelná skvrna daleko nad jižními alpskými štíty nahoře. Radiant roje je už mimo snímek nad horním okrajem nedaleko dvojice hvězd Castor a Pollux z Blíženců (Gemini). Jev radiantu vzniká díky perspektivě, jelikož se rovnoběžné stopy meteorů v dálce zdánlivě sbíhají. Jak Země prolétá prachovým ohonem planetky 3200 Phaethon, tak její prach vstupuje do atmosféry Země rychlostí 22 kilometrů za sekundu a tak vznikají Geminidy.

1. AMSmeteors.org: Viewing the Geminid Meteor Shower in 2020