Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. leden 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. leden 2021

Úplné zatmění Slunce 2020

Uznání a copyright: Miloslav Druckmüller, Andreas Möller, (Brno University of Technology),

Poslední nov roku 2020 zakryl 14. prosince Slunce při jediném úplném zatmění Slunce toho roku v úzkém pásu přes Jižní Ameriku protínajícím Chile a Argentinu. Na kompozitním pohledu je vidět, že povrch nového měsíce pouhé dva dny od perigea, nejbližšího bodu jeho eliptické orbity, je slabě osvětlen svitem Země. Obraz vznikl zpracováním 55 kalibrovaných expozic od 1/640 po 3 sekundy. Tím, že pokrývá velký rozsah jasností během totality, ukazuje slabě viditelný lunární povrch a slabé hvězdy v pozadí zároveň s protuberancemi planetární velikosti na okraji Slunce, ohromný koronální výron hmoty CME (coronal mass ejection) a rozsáhlé koronální struktury, které jsou normálně skryté v záři Slunce. Pečlivě se podívejte vlevo dole po k zániku směřujícímu lízači Slunce z Kreutzovy skupiny komet (C/2020 X3 SOHO), asi v poloze 7 hodin. Pozorovatelé zatmění v roce 2021 mohou sledovat nadcházející prstencové zatmění 10. června. Na úplné zatmění Slunce v roce 2021 si musí počkat až do 4. prosince. Úplné zatmění bude vidět v úzkém pásu protínajícím nejjižnější kontinent Antarktidu.

1. APOD: 2020-12-18 Diamant na obloze
  2. APOD: 2020-12-29 Země při úplném zatmění Slunce
  3. APOD: 2017-08-31 Pohled na zatmění od Měsíce
  4. Vutbr.cz: Corona up to 8 solar radii
  5. NASA: What is a solar prominence?
  6. NASA: Coronal Mass Ejections