Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2021

NGC 1365: Majestátní vesmírný ostrov

Uznání a copyright: Mike Selby, Leonardo Orazi

Spirální galaxie s příčkou NGC 1365 je opravdu majestátní vesmírný ostrov, který měří asi 200 000 světelných let. NGC 1365 se nachází asi 60 milionů světelných let daleko v souhvězdí chemické Pece (Fornax) a je dominantním členem dobře prostudované Kupy galaxií v Peci. Na tomto impozantně ostrém barevném snímku jsou vidět na koncích centrální příčky a podél spirálních ramen intenzivní červené hvězdotvorné oblasti a podrobnosti v neprůhledných prachových pásech, které protínají jasné galaktické jádro. V jádru se nachází superhmotná černá díra. Astronomové předpokládají, že výrazná příčka v NGC 1365 hraje důležitou roli ve vývoji galaxie a dodává plyn a prach do hvězdotvorného víru a nakonec materiálem zásobuje i centrální černou díru.

1. APOD: 2010-01-09 Vesmírný ostrov Andromeda