Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. únor 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. únor 2021

Záblesky z Krabí mlhoviny

Uznání videa a copyright: Martin Fiedler

Nějak to přežilo výbuch, který by jistě zničil Slunce. Nyní se to otáčí 30 krát za sekundu a proslavilo se to rychlými záblesky. Jedná se o Krabí mlhovinu, rotující neutronovou hvězdu, která zůstala po supernově, která Krabí mlhovinu vytvořila. Pozorné oko dokáže na časosběrném videu spatřit záblesky pulzaru nad středem obrazu. Video vzniklo stohováním snímků pořízených tehdy, když se pulzar právě zablesknul a také snímků z jiných časových okamžiků. Záblesků Krabího pulzaru si poprvé povšimla neznámá žena, která navštívila noční veřejné pozorování univerzity v Chicagu, ale nikdo jí nevěřil. Vlastní výbuch supernovy vidělo v roce 1054 mnoho lidí. Krabí mlhovina zůstává malebným, rozpínajícím se mračnem plynu, který září přes celé elektromagnetické spektrum. Pulzar zřejmě přežil výbuch supernovy, protože se skládá z extrémně husté, kvantově degenerované hmoty.

1. Wikipedia: Crab_Pulsar