Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2021

M64: Galaxie Černé oko

Uznání: ESA/Hubble & NASA & the PHANGS-HST Team; Acknowledgement: Judy Schmidt

Kdo ví, jaké zlo číhá v očích galaxií? Hubble ví, nebo v případě spirální galaxie M64 to pomáhá zjistit. Galaxie Messier 64, též známá jako Černé oko nebo Šípková Růženka, může vypadat jako oko se zlým pohledem, protože všechny její hvězdy rotují stejným směrem jako mezihvězdný plyn v centrální oblasti galaxie, ale v opačném směru, než její vnější oblasti. Zde ji do velkých podrobností zachytil družicový Hubblův kosmický dalekohled, bližší stranu centrálních oblastí M64 zakrývají obrovská mračna prachu, která jsou protkána červeně zářícím vodíkem z oblastí tvoření hvězd. M64 se nachází asi 17 milionů světelných roků daleko, což znamená, že dnes vidíme světlo, které ji opustilo, když Zemi ještě obýval poslední společný prapředek mezi lidmi a šimpanzi. Prachové oko a bizarní rotace jsou nejspíše důsledkem miliardu let starého splynutí dvou různých galaxií.

1. WikiQuote.org: The Shadow
  2. Wikipedia: Spiral_galaxy
  3. Wikipedia: Black_Eye_Galaxy
  4. Youtu.be: Gas Rich Mergers and Disk Galaxy Formation
  5. ESAHubble.org: Eye in the Sky
  6. NASA: A Brief History of the Hubble Space Telescope
  7. Harvard.edu: A New Metal-poor Globular Cluster and Resolved Stars in the Outer Disk of the Black Eye Galaxy M64: Implication for the Origin of the Type III Disk Break
  8. NASA: Stars
  9. SEDS.org: Messier 64
  10. NASA: What Is a Light-Year?
  11. Wikipedia: Timeline_of_human_evolution