Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. květen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. květen 2021

Start Mercury Redstone 3

Uznání: NASA

Před 60 lety na úsvitu kosmického věku operátoři NASA "zažehli svíčku" a po balistické dráze poslali na špičce rakety Redstone do vesmíru v kabině Mercury kosmonauta Alana Sheparda. Jeho těsná kosmická kabina se jmenovala Freedom 7. Historický let Mercury-Redstone 3 (MR-3) byl živě vysílán pro globální televizní publikum a z mysu Canaveral na Floridě odstartoval 5. května 1961 v 9:34 ráno východoamerického času. První kosmický let Američana v lodi Freedom 7 následoval méně než měsíc po prvním letu člověka do vesmíru, po letu sovětského kosmonauta Jurije Gagarina. Suborbitální let v délce 15 minut dosáhnul výšky 185 kilometrů a maximální rychlosti 2,282 km/s. Když se Shepard kolem vrcholu dráhy lodi Freedom 7 ohlédl zpátky, tak mohl vidět obrysy západního pobřeží Floridy, jezero Okeechobe ve střední Floridě, Mexický záliv a Bahamy. Shepard později uviděl planetu Zemi z mnohem vzdálenější perspektivy a jako velitel Apolla 14 kráčel po Měsíci.

1. NASA: This New Ocean: A History of Project Mercury