Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. duben 2011

Před 50 lety: Planeta Jurije

Uznání: ISS Expedition 7 Crew, EOL, NASA

Sovětský kosmonaut Jurij Aleksejevič Gagarin se 12. dubna 1961 stal prvním člověkem ve vesmíru. Jeho dálkově ovládaná kosmická loď Vostok 1 ho vynesla do výšky 200 mil a jednou s ním obletěla planetu Zemi. O svém prvním pohledu z vesmíru hlásil: "Obloha je velice tmavá; Země je modravá. Všechno je vidět velice jasně". Jeho pohled se asi dost podobal snímku nahoře, který byl pořízen v roce 2003 z Mezinárodní kosmické stanice. První americký astronaut Alan Shepard byl vypuštěn až téměř o měsíc později na nesrovnatelně kratší suborbitální let. Gagarin se narodil 9. března 1934 a před tím, než byl vybrán do první skupiny kosmonautů, byl vojenským pilotem. V důsledku svého historického letu se stal mezinárodním hrdinou a legendou. Gagarin se zabil v roce 1968 ve svém tryskovém letadle MIG při cvičném letu, dostalo se mu pohřbu hrdiny a jeho popel byl umístěn do Kremelské zdi. O dvacet let později, jiný den 12. dubna 1981, úřad NASA vypustil první raketoplán.

Štítky: Cen A, Radio telescopes, Radio jets