Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2011

Východ rádiových výtrysků Centaurus

Uznání: Ilana Feain, Tim Cornwell & Ron Ekers (CSIRO/ATNF); ATCA northern middle lobe pointing courtesy R. Morganti (ASTRON); Parkes data courtesy N. Junkes (MPIfR); ATCA & Moon photo: Shaun Amy, CSIRO

Jak by vypadal východ obřích rádiových výtrysků Centaurus? Rádiové výtrysky Cen A nejenom že měří přes milión světelných let, ale na pozemské obloze zabírají úhlovou oblast 200 krát větší, než úplněk. Tyto výtrysky vyvrhuje bouřlivá černá díra miliónkrát hmotnější než naše Slunce ponořená do středu aktivní galaxie Cen A. Jak do této černá díry padá hmota, tak se vytvářejí rychle se pohybující výtrysky. Na obrázku nahoře jsou radioteleskopy ATCA (Australian Telescope Compact Array) u Narrabri v Novém jižním Walesu v Austrálii zachyceny před úplňkem v pozadí se superponovaným rádiovým obrazem Cen A ve skutečné úhlové velikosti. Na snímku nahoře je doposud nejpodrobnější mapa galaktických rádiových výtrysků ve vesmíru, což trvalo několik let a zabralo přes 1000 hodin expozičního času. Podrobnosti na tomto obrázku mohou být vodítkem pro to, jak rádiové výtrysky interagují s mezigalaktickým prachem. Světlé tečky na obrázku nejsou hvězdy, ale jasné rádiové galaxie v ještě vzdálenějším vesmíru.

Štítky: Cen A, Radio telescopes, Radio jets