Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. leden 2008

Aktivní galaxie Centaurus A

Uznání: X-ray - NASA, CXC, R.Kraft (CfA), et al.;
Radio - NSF, VLA, M.Hardcastle (U Hertfordshire) et al.; Optical - ESO, M.Rejkuba (ESO-Garching) et al.

Obří eliptická galaxie Centaurus A je ve vzdálenosti zhruba 11 miliónů světelných let nejbližší aktivní galaxií. Tento pozoruhodný kompozitní pohled kombinuje obrazová data v rentgenové (Chandra), optické (ESO) a rádiové (VLA) oblasti. Centrální oblast Centaurus A je v optickém světle změtí plynu, prachu a hvězd, zatímco rádiové i rentgenové dalekohledy sledují pozoruhodný výtrysk vysokoenergetických částic vyvěrajících z galaktického jádra. Tento kosmický urychlovač částic pohání černá díra o hmotnosti asi 10 miliónů hmotností Slunce, která se shoduje s jasnou rentgenovou skvrnou v galaktickém středu. Z tohoto aktivního jádra vystřeluje vlevo nahoru energetický výtrysk dosahující asi 13 000 světelných let. V opačném směru z jádra vyvěrá kratší výtrysk. Další jasné rentgenové skvrny v poli jsou binární hvězdné soustavy s neutronovými hvězdami nebo stelárními hmotnými černými děrami. Aktivní galaxie Centaurus A je pravděpodobně výsledkem splynutí se spirální galaxií někdy před 100 milióny let.

Štítky: Rádio, Rentgenový, Aktivní galaxie, Cen A, Optical, Ngc 5128