Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2008

Prachová mlhovina u Polárky

Uznání a copyright: Steve Mandel (Hidden Valley Observatory)
Research Collaboration: Adolf Witt (University of Toledo) et al.

Toto 4 stupně široké zorné pole vycentrované na Severku neboli na Polárku pokrývá část komplexního a poměrně neznámého difuzního prachového mračna, které se zvedá vysoko nad rovinu naší Galaxie Mléčné dráhy. Kombinované světlo hvězd Mléčné dráhy odráží prašný galaktický cirrus a odražené světlo má stejný modrý odstín, jaký je charakteristický u lépe známých reflekčních mlhovin. Ale tento hloubkový barevný snímek také zachycuje slabou načervenalou luminiscenci prachových zrn, které mění neviditelné ultrafialové záření na viditelné červené světlo. Předpokládá se, že slabá kosmická zář zvaná rozšířená červená emise, vzniká na komplexních organických molekulách známých jako PAH (polycyklické aromatické uhlovodíky), což je běžná složka mezihvězdného prachu. Na planetě Zemi se se sloučeninami PAH běžně setkáváme ve zplodinách hoření.

Štítky: Mlhovina, Prach, Reflekční mlhovina, Galactic cirrus, Extended red emission, Polaris nebula, Mw1