Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2005

Neprozkoumaná mlhovina

Uznání a copyright: Steve Mandel, Galaxy Images

Toto kosmické prachové mračno, které se vznáší nějakých 300 světelných let nad rovinou naší Galaxie, odráží kombinované světlo hvězd Mléčné dráhy. Toto prašné zjevení, které třináctiletý syn astronoma Steva Mandela pojmenoval Andělská mlhovina, je součástí rozsáhlého komplexu slabých a poměrně neprozkoumaných mlhovin, který se táhne velkými oblastmi, které jsou vidět u severního a jižního galaktického pólu. Andělská mlhovina i další prachové galaktické cirry kromě modrého odstínu charakteristického u běžněji pozorovaných reflekčních mlhovin, také vytváří slabou červenavou luminiscenci, jelikož zrnka prachu mění neviditelné ultrafialové světlo Mléčné dráhy na viditelné červené světlo. Tento širokoúhlý snímek s vysokým rozlišením zabírá na obloze v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) 3x4 stupně a byl pořízen jako součást projektu Unexplored Nebula Project.

Štítky: Mlhovina, Prach, Reflekční mlhovina, Galactic cirrus, Angel nebula, Mw2