Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2005

IC 1396 do podrobností

Uznání: Nick Wright (University College London), IPHAS Collaboration

Mračna zářícího vodíku se na tomto podrobném snímku IC 1396, což je aktivní hvězdotvorná oblast vzdálená asi 2000 světelných let v souhvězdí Cepheus, zlověstně mísí s tmavými prachovými pásy. U této i u jiných podobných emisních mlhovin energetické ultrafialové světlo z horké mladé hvězdy zbavuje okolní vodíkové atomy elektronů. Když se elektrony s atomy rekombinují, tak vyzařují nízkoenergetičtější světlo na delších vlnových délkách v dobře známém charakteristickém uspořádání jasných spektrálních čar. Na viditelných vlnových délkách je nejsilnější emisní čára z tohoto uspořádání v červené části spektra a je známa jako "Hydrogen-alfa" nebo jen H-alfa. Část přehlídky H-alfa emise v naší Mléčné dráze IPHAS má na tomto snímku asi 20 světelných let a zvýrazňuje jasné husté oblasti uvnitř IC 1396, pravděpodobně místa, kde se rodí hmotné nové hvězdy.

Štítky: Star-formation, Vodík, Oblast H-II, H alpha, Ic1396