Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 2005

NGC 613: Spirála prachu a plynu

Uznání: M. Neeser (Univ.-Sternwarte München), P. Barthel (Kapteyn Astron. Institute), H. Heyer, H. Boffin (ESO), ESO

Když se nad observatoří Paranal v Chile začalo rozednívat, tak astronomové Mark Neeser a Peter Barthel museli přerušit svoje pátrání po slabých, miliardy světelných let vzdálených kvasarech. A tak na chvilku využili Velmi velké dalekohledy Evropské jižní observatoře, aby si užili krásu okolního vesmíru. Jedním z výsledků byl tento skvělý pohled na krásnou spirální galaxii s příčkou NGC 613, vzdálenou asi 65 miliónů světelných let v jižním souhvězdí Sochaře (Sculptor). NGC 613 má přes 100 tisíc světelných let a zdá se, že má spirální ramena víc než je obvyklé protkána mračny prachu a jasnými hvězdami, které vznikají ve hvězdotvorných oblastech na koncích dominantní centrální příčky. Rádiová emise naznačuje přítomnost hmotné černé díry ve středu NGC 613.

Štítky: Star-formation, Prach, Spirální galaxie, Ngc613