Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2006

Galaxie uvnitř Centaurus A

Uznání: J. Keene (SSC/Caltech) et al., JPL, Caltech, NASA

Tento překvapivý pohled pořídily v únoru 2004 pronikavé infračervené kamery Spitzerova kosmického dalekohledu při pohledu do vnitřku k Zemi nejbližší aktivní galaxie Centaurus A. Zkroucené mračno kosmického prachu o rozměru asi 1000 světelných let má zřetelně tvar paralelogramu a nejspíš vzniklo jako důsledek pádu menší spirální galaxie, která padá do obří galaxie Centaurus A. Paralelogram se nachází na stejném místě, jako centrální pás prachu a hvězd aktivní galaxie, který je vidět na známějších optických snímcích. Astronomové věří, že výrazný geometrický tvar představuje přibližně pohled zboku na disk dovnitř padající galaxie, která je přitom interakcí zkrucována a borcena. Trosky z této nešťastné spirální galaxie by nakonec měly být palivem pro superhmotnou černou díru, která číhá ve středu samotné Centaurus A.

Štítky: Infračervený, Aktivní galaxie, Černá díra, Centaurus A