Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. duben 2011

Mladé hvězdy v mračnu Rho Ophiuchi

Uznání: NASA, JPL-Caltech, WISE Team

Na této krásné kompozici na infračervených vlnových délkách z družice WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) září nově zrozené hvězdy ponořené do prachových mračen. Na kosmickém plátnu je jedna z nejbližších hvězdotvorných oblastí, součást komplexu mračen Rho Ophiuchi ve vzdálenosti asi 400 světelných let u jižního okraje celkem vyslovitelného souhvězdí Ophiuchus (Hadonoš). Poté, co vznikly z velkého mračna chladného molekulárního vodíku, tak mladé hvězdy zahřívají okolní prach a vytvářejí infračervenou záři. Hvězdy v procesu vznikání se nazývají YSOs (young stellar objects) a zde jsou vidět ponořené do kompaktních růžových mlhovin, ale jinak se před slídivými zraky optických dalekohledů skrývají. Průzkum této oblasti pronikavým infračerveným světlem detekoval nově vzniklé hvězdy, jejichž průměrný věk se odhaduje na 300 000 let. Ve srovnání se stářím Slunce 5 miliard let se jedná o extrémně mladé hvězdy. Ta výrazná červená mlhovina vpravo dole kolem hvězdy Sigma Scorpii je reflekční mlhovina vytvářená hvězdným světlem rozptylovaným prachem. Pohled z WISE zabírá skoro 2 stupně a v odhadované vzdálenosti mračna Rho Ophiuchi pokrývá 14 světelných let.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Rho ophiuchus cloud, Yso