Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2007

Barevná mračna Rho Ophiuchi

Uznání: Adam Block, KPNO Visitor Program, NOAO, AURA, NSF

Spousta nádherných barev mračen Rho Ophiuchi [ofijuki] zvýrazňuje spousty procesů, ke kterým tam dochází. Modré oblasti září především odraženým světlem. Modré světlo Rho Ophiuchi i okolních hvězd se od této části mlhoviny odráží efektivněji, než světlo červené. Ze stejného důvodu se během dne zdá pozemská obloha modrá. Červené a žluté oblasti září především díky emisi atomárních a molekulárních plynů mlhoviny. Světlo z blízkých okolních modrých hvězd, které má více energie než to z jasného Antaresa, odtrhuje z plynu elektrony a ten potom po rekombinaci září. Tmavé oblasti jsou způsobeny prachovými zrny, které vznikly v mladých hvězdných atmosférách a světlo emitované za nimi účinně odstiňují. Mračna hvězdy Rho Ophiuchi, která jsou daleko před kulovou hvězdokupou M4 viditelnou nahoře v dolním levém rohu, jsou ještě barevnější, než jak je může člověk uvidět, mračna totiž emitují světlo v každém vlnovém pásmu, od rádiových vln až po gama záření.

Štítky: Antares, Rho Ophiuchi, Star clouds