Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. květen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. květen 2021

Kometa, Velryba a Hokejka

Uznání a copyright: Grand Mesa Observatory, Terry Hancock / Tom Masterson

Kometa ATLAS (C/2020 R4), která se 1. března nejvíce přiblížila ke Slunci a 23. dubna k Zemi, má na tomto pěkném teleskopickém pohledu slabou nazelenalou komu a krátký ohon. Kometa zachycená v poloze 5. května se nacházela v hranicích severního souhvězdí Loveckých psů (Canes Venatici) v zorném poli blízko zajímavých galaxií pozadí lidově nazývaných Velryba a Hokejka. NGC 4631 je spirální galaxie viděná z boku, má vzhled kytovce, ale velikost Mléčné dráhy, je 25 milionů světelných roků daleko a je vidět u okraje vpravo nahoře. NGC 4656/7 mají tvar ohnuté hokejky, kterou tvoří vzájemně se ovlivňující galaxie vlevo níže pod NGC 4631. Deformace a prolínající se stopy plynu zjištěné na jiných vlnových délkách naznačují, že vesmírná Velryba a Hokejka se ve své dávné minulosti vzájemně těsně potkaly. Kometa ATLAS se nachází od Země asi 7 světelných minut, už odlétá a vnitřní sluneční soustavu by měla znovu navštívit za necelých 1000 let.

1. SkyAndTelescope.org: MAKE THE MOST OF COMET ATLAS