Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2021

M13: Velká kulová hvězdokupa v Herkulu

Uznání a copyright: Martin Dufour

Anglický astronom Edmond Halley si v roce 1716 poznamenal „Je to jen malá skvrna, ale když je klidná obloha a chybí Měsíc, je vidět pouhým okem.“ M13 se dnes už méně skromně označuje jako Velká kulová hvězdokupa v Herkulu, jedna z nejjasnějších kulových hvězdokup na severní obloze. Na ostrém teleskopickém snímku jako je tento jsou vidět stovky tisíc hvězd této kulové hvězdokupy. Hvězdy v kupě vzdálené 25 000 světelných roků jsou naměstnány do oblasti o průměru 150 světelných roků. V blízkosti jádra hvězdokupy by se 100 hvězd nacházelo v krychli o hraně pouhých 3 světelných roků. Pro srovnání, nejbližší hvězda ke Slunci je vzdálena více než 4 světelné roky. Pozoruhodný rozsah jasnosti zaznamenaný na tomto snímku sleduje hvězdy až do hustého jádra hvězdokupy. Ve středně širokém zorném poli patří mezi vzdálené galaxie v pozadí NGC 6207 vpravo dole.

1. BBC.co.uk: Edmond Halley