Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červen 2021

Galaxie Pulec z Hubbla

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing: Amal Biju

Proč má tato galaxie tak dlouhý ohon? Na tomto úchvatném snímku, který vychází z obrazových dat z archivu Hubble Legacy Archive, tvoří vzdálené galaxie dramatické pozadí pro narušenou spirální galaxii Arp galaxii Arp 188, galaxii Pulec. Vesmírný pulec je v severním souhvězdí Draka (Draco) ve vzdálenosti pouhých 420 milionů světelných roků. Poutavý ocas je dlouhý asi 280 tisíc světelných roků a obsahuje mohutné, jasně modré hvězdokupy. Podle jedné verze přešla před Arp 188 - na tomto snímku zprava doleva - kompaktnější vetřelecká galaxie, která byla svou gravitační přitažlivostí vymrštěna za Pulce. Slapové síly během těsného setkání ze spirální galaxie vytáhly hvězdy, plyn a prach a vytvořily tak velkolepý ohon. Samotná vetřelecká galaxie, která se podle odhadů nachází asi 300 tisíc světelných roků za Pulcem, je vidět přes spirální ramena v popředí vpravo nahoře. Po vzoru své pozemské jmenovkyně bude galaxie Pulec pravděpodobně ztrácet svůj ohon jak bude stárnout a hvězdokupy v ohonu budou tvořit menší satelity velké spirální galaxie.

APOD ve světových jazycích: arabsky, bulharsky, katalánsky, čínsky (Peking), čínsky (Taiwan), chorvatsky, česky, holandsky, persky, francouzsky, německy, hebrejsky, indonézsky, japonsky, korejsky, černohorsky, polsky, rusky, srbsky, slovinsky, španělsky, taiwansky, turecky, turecky a ukrajinsky.

1. Instagram.com: exploraspace: Tadpole Galaxy
  2. STScI.edu: Welcome to the Hubble Legacy Archive
  3. CalTech.edu: ATLAS OF PECULIAR GALAXIES
  4. HubbleSite.org: THE TADPOLE GALAXY: DISTORTED VICTIM OF COSMIC COLLISION
  5. Wisc.edu: Draco
  6. HuffingtonPost.com: Foto: Překvapená kočička :-)
  7. NASA: What is a light-year and how is it used?
  8. Boop.org: Just So Stories by Rudyard Kipling