Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. září 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. září 2021

Galaxie Rubinové

Uznání: NASA, ESA, B. Holwerda (University of Louisville)

Na tomto snímku z Hubblova kosmického dalekohledu jsou v popředí jasné hvězdy s paprsky v severním souhvězdí hrdiny Persea zcela jistě uvnitř naší Galaxie Mléčné dráhy. Za nimi je dobře zaostřená UGC 2885, obří spirální galaxie asi 232 milionů světelných roků daleko. Její průměr je asi 800 000 světelných roků, zatímco Mléčná dráha má průměr asi 100 000 světelných roků, a obsahuje asi 1 bilion hvězd. To je asi desetinásobek hvězd v Mléčné dráze. UGC 2885 byla součástí výzkumu, jehož cílem bylo pochopit, jak mohou galaxie narůst do tak obrovských rozměrů, a byla také součástí projektu Zajímavá cesta (An Interesting Voyage) a průkopnické práce astronomky Very Rubin o rotaci spirálních galaxií. Její práce jako první přesvědčivě prokázala dominantní přítomnost temné hmoty v našem vesmíru.

1. HubbleSite.org: SPIRAL GALAXY UGC 2885
  2. Harvard.edu: Rotational properties of 21 SC galaxies with a large range of luminosities and radii, from NGC 4605 (R=4kpc) to UGC 2885 (R=122kpc).
  3. Harvard.edu: The Cluster Population of UGC 2885
  4. AnnualReviews.org: Vera C. Rubin: An Interesting Voyage
  5. Space.com: Vera Rubin: The Astronomer Who Brought Dark Matter to Light

Štítky: Ugc 2885, Spirální galaxie, Temní hmota

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 18. 10. do 24. 10. 2021. Měsíc bude v úplňku. Venuše je nízko nad jihozápadem. Nad jižním obzorem jsou večer Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Filmaři se vrací z ISS. Mezitím k budované čínské stanici Tiangong dorazila nová tříčlenná posádka v lodi Šen-čou 13. Na skok do vesmíru se ve svých devadesáti letech podíval kapitán Kirk ze Star Treku. Sonda Lucy je na cestě k planetkám na dráze Jupiteru. Před 420 lety zemřel v Praze dánský astronom Tycho Brahe.

Skvrny na Slunci s Filtrem