Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. listopad 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. listopad 2021

NGC 147 a NGC 185

Uznání a copyright: Dan Bartlett

Na tomto ostrém teleskopickém portrétu jsou vedle sebe vidět trpasličí galaxie NGC 147 (vlevo) a NGC 185. Obě jsou nepříliš často fotografovanými satelity velké spirální galaxie v Andromedě M31 vzdálené asi 2,5 milionu světelných roků. V pěkném zorném poli je na obloze dělí necelý jeden stupeň, což ve vzdálenosti Andromedy odpovídá jen asi 35 tisícům světelných roků, ale Andromeda samotná je už dost daleko od zorného pole. Jasnější a známější satelitní galaxie Andromedy M32 and M110 jsou vidět k této velké spirále blíže. NGC 147 a NGC 185 byly identifikovány jako podvojné galaxie, které tvoří gravitačně stabilní binární systém. Nedávno objevená slabá trpasličí galaxie Cassiopeia II se zdá být také součástí jejich systému, který tvoří gravitačně vázanou populaci zajímavých malých satelitních galaxií Andromedy.

1. NASA: Hubble's Caldwell Catalog: Caldwell 17