Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. listopad 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. listopad 2021

NGC 3314: Když se galaxie překrývají

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Processing & Copyright: William Ostling (The Astronomy Enthusiast)

Proč blízká galaxie nevytváří efekt gravitační čočky na galaxii v pozadí? Vytváří, ale jelikož jsou obě galaxie blízko, tak je úhlový posun mnohem menší, než jsou úhlové velikosti galaxií samotných. Hubblův snímek NGC 3314 ukazuje dvě velké spirální galaxie, které jsou náhodou přesně přes sebe. Spirální galaxie NGC 3314a je vidět téměř shora a její tvar větrníku definují mladé modré hvězdokupy. Proti záři galaxie NGC 3314b v pozadí jsou však také vidět tmavé vířící pruhy mezihvězdného prachu, které se zdají také sledovat strukturu bližší spirály. Obě galaxie se nacházejí na okraji Kupy galaxií v Hydře, která je od nás vzdálená asi 200 milionů světelných roků. Deformace gravitační čočky jsou mnohem lépe patrné, když je čočkující galaxie menší a vzdálenější. Pak může být galaxie v pozadí dokonce zborcena do prstence kolem bližší galaxie. Pozorovací kampaně s dalekohledy s vysokým rozlišením by jednoho dne mohly vidět rychlé záblesky zprostředkované gravitačními čočkami hvězd z galaxie v popředí, které na krátkou dobu zesilují světlo hvězd z galaxie v pozadí.

1. Science.org.au: Gravitational lensing
  2. NASA: What Is a Galaxy?
  3. LoneWolfOnline.net: WHAT IS ANGULAR SIZE?
  4. NASA: About - Hubble History Timeline
  5. Wikipedia: NGC_3314
  6. Redd.it: Foto: Kočky na schodech :-)
  7. Harvard.edu: Seeing Galaxies through Thick and Thin. IV. The Superposed Spiral Galaxies of NGC 3314
  8. APOD: 2015-06-14 M101: Galaxie Větrník
  9. NASA: Interstellar Dust Particles
  10. APOD: 2012-05-12 Kupa galaxií v Hydře
  11. APOD: 2021-08-23 Abell 3827: Gravitatční čočka kanibalské kupy
  12. Reddit.com: Hey guys this is NGC 3314. According to NASA this image is a result of chance alignment between two separate galaxies.
  13. APOD: 2011-12-21 Podkova Einsteinova prstence z Hubbla