Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2022

Vznik hvězd v Orlí mlhovině

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Processing & Copyright: Ignacio Bobillo & Diego Gravinese

Kde vznikají hvězdy? Jedním místem jsou hvězdotvorné oblasti známé jako "EGGs", které se právě odhalují na konci tohoto obrovského pilíře plynu a prachu v Orlí mlhovině (M16). EGGS je anglická zkratka pro evaporating gaseous globules a jedná se o husté oblasti převážně molekulárního vodíku, které se fragmentují a gravitačně hroutí za vzniku hvězd. Světlo z nejteplejších a nejjasnějších těchto nově zrozených hvězd zahřívá konec pilíře a způsobuje další odpařování plynu a prachu, což odhaluje zase další EGGs a více mladých hvězd. Obraz vznikl z více než 30 hodin expozic Hubblovým kosmickým dalekohledem na oběžné dráze kolem Země v roce 2014 a byl digitálně zpracován moderním softwarem zkušenými dobrovolníky z Argentiny. Nově zrozené hvězdy postupně své rodné pilíře v průběhu zhruba příštích 100 000 let zničí, pokud je dříve nezničí supernova

1. APOD: 2006-10-22 Hvězdná vejce v Orlí mlhovině
  2. APOD: 2020-12-06 M16: Pilíře stvoření hvězd
  3. SWIN.edu.au: Dust Grain
  4. APOD: 2020-12-28 M16: Uvnitř Orlí mlhoviny
  5. Wikipedia: Evaporating_gaseous_globule
  6. LANL.gov: Hydrogen
  7. NASA: Stars
  8. NASA: Pillars of Creation Revealed in 3-D
  9. HubbleSite.org: STELLAR "EGGS" EMERGE FROM MOLECULAR CLOUD: CLOSEUP OF EVAPORATING GLOBULES IN M16
  10. PampaSkies.com: Pillars of Creation - HST Dataset
  11. NASA: About The Hubble Space Telescope
  12. Wikipedia: Argentina
  13. IstockPhoto.com: Foto: Ničivý pes :-)
  14. Youtube.com: Crab Supernova Explosion [1080p]

Štítky: Star-formation, Orlí mlhovina, Pillars