Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2022

Rentgenové prstence kolem gama vzplanutí

Uznání: NASA Swift Obs.; Data: B. Cenko (NASA's GSFC), A. Beardmore (U. Leicester) et al.; Processing: J. Miller (U. Michigan)

Proč by se měly kolem gama vzplanutí objevit rentgenové prstence? Překvapivá odpověď má málo co do činění s explozí samotnou, ale spíše se světlem odráženým z plynových oblastí plných prachu v naší vlastní Galaxii Mléčné dráze. GRB 221009A představuje obrovskou explozi, velice jasné gama vzplanutí (Gamma Ray Burst - GRB), které nastalo daleko přes celý vesmír a jehož záření do naší Sluneční soustavy minulý týden právě dorazilo. Jelikož GRB může také vyzařovat velkém množství rentgenového záření, tak jasné rentgenové vzplanutí dorazilo téměř zároveň s gama zářením. Rentgenové paprsky se v tomto případě také odrazily od oblastí s vysokým obsahem prachu zde v naší Galaxii Mléčné dráze a vytvořily tak neobvyklé reflexe. Čím větší je úhel mezi odrazivým prachem v Mléčné dráze a GRB, tím větší je poloměr rentgenových prstenců a typicky tím déle to světelným ozvěnám trvá.

1. APOD: 2003-07-21 IC 4603: Reflexní mlhovina v Hadonošovi