Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2022

Galaxie za hvězdami, plynem a prachem

Uznání a copyright: Howard Trottier; Text: Emily Rice

Odvážíme se věřit svým očím? Když se díváme na obrazy vesmíru, často se ptáme, zda jsou "skutečné", a stejně se často nejlepší odpovědi liší. V tomto případě scéna vypadá podobně, jako by ji viděly naše oči, protože byla získána pomocí filtrů RGB (červená, zelená, modrá), které fungují obdobně jako čípky v našich očích, vyjma toho, že sbírají světlo po dobu 19 hodin, a nikoliv zlomek sekundy. Snímek byl pořízen během 6 noci dalekohledem o průměru 24 palců (61 cm) v pohoří Sierra Nevada v Kalifornii, USA. Jasná spirální galaxie uprostřed (NGC 7497) vypadá jako chycená podivným úponkem vesmírného ducha, a v tom je celý trik. Galaxie je ve skutečnosti 59 milionů světelných roků daleko, zatímco mlhovina označovaná MBM 54 je vzdálená necelých tisíc světelných roků, což z ní činí jedno z nejbližších chladných mračen plynu a prachu, galaktický cirrus uvnitř naší Galaxie Mléčné dráhy. Oba útvary se nacházejí v souhvězdí Pegase (Pegasus), které je vidět na podzim v severních zeměpisných šířkách vysoko nad hlavou.

1. Chroma.com: Optical Filters for Astronomy Applications
  2. AAO.org: Cones
  3. AstroBin.com: Howard Trottier: Ghostly Galactic Cirrus Swirl
  4. CosmicPursuits.com: The Five Numbers That Explain a Telescope
  5. Sierra-Remote.com: Sierra Remote Observatories
  6. Youtu.be: Lakes and Mountains on the western Sierras drone 4k
  7. Wikipedia: California
  8. Wikipedia: United_States
  9. SWIN.edu.au: Spiral Galaxy
  10. APOD: 2020-10-26 Reflexe Duchovité mlhoviny
  11. NASA: What Is a Light-Year?
  12. Harvard.edu: On the Nearest Molecular Clouds. III. MBM 40, 53, 54, and 55