Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2022

Sloupy stvoření

Uznání: Science - NASA, ESA, CSA, STScI, NIRCam
Processing - Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI)

Na nyní slavném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu jsou uvnitř Orlí mlhoviny M16 vidět světelné roky dlouhé sloupy chladného plynu a prachu, zvané Sloupy stvoření. Tento snímek z kamery NIRCam Kosmického dalekohledu Jamese Webba rozšiřuje Hubblův výzkum této oblasti uvnitř ikonické porodnice hvězd do větších podrobností a hloubky. Na Webbově pohledu v blízké infračervené oblasti je zvláště udivující charakteristická červená emise z uzlíků materiálu, které se gravitačně hroutí za vzniku hvězd uvnitř zárodečných mračen. Orlí mlhovina je asi 6500 světelných roků daleko. Tato velká a jasná emisní mlhovina je samotná snadným cílem pro triedry nebo pro malé dalekohledy. M16 je nachází v rovině naší Mléčné dráhy v na mlhoviny bohaté části oblohy v děleném souhvězdí Ocas hada (Serpens Cauda).

1. NASA: NASA’s Webb Takes Star-Filled Portrait of Pillars of Creation