Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2022

Sedm let Halleyova prachu

Uznání a copyright: Petr Horálek / Institute of Physics in Opava

Historicky první známá periodická kometa Halley (1P/Halley) se vrací do vnitřní Sluneční soustavy přibližně každých 75 let. Tato slavná kometa byla naposledy vidět pouhým okem v roce 1986. Ovšem dvakrát do roka Země prolétá prachovými troskami z Halleyovy komety a ty jsou vidět jako meteorické roje květnové Eta Aquaridy a říjnové Orionidy. Na tomto kompozitním pohledu jsou Orionidy zachycené v letech 2015 až 2022, včetně meteorů z letošního maxima roje 21. října. Na panoramatické noční obloze je celkem 47 jasných meteorů. Na hvězdném pozadí podél Mléčné dráhy se zdá, že všechny Orionidy vylétají z bodu severně od Betelgeuze ve známém souhvězdí lovce Oriona. V popředí jsou hory na východním Slovensku poblíž města Prešov.

1. NASA: 1P/Halley
  2. NASA: Eta Aquarids
  3. NASA: Orionids
  4. PetrHoralek.com: Orionid’s Shower
  5. APOD: 2017-10-30 Orionidy z Orionu

Štítky: 1P/Halley, Kometa, Meteorický roj, Orionids

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.