Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. listopad 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. listopad 2022

NGC 6744 podrobně

Uznání: NASA, ESA, and the LEGUS team

Krásná spirální galaxie NGC 6744 měří téměř 175 000 světelných roků. Je tedy větší než Mléčná dráha. Nachází se zhruba 30 miliónů světelných roků daleko v jižním souhvězdí Páva (Pavo) a její galaktický disk je vůči našemu pohledu skloněný. Tento Hubblův podrobný pohled na blízký vesmírný ostrov pokrývá asi 24 000 světelných roků neboli centrální oblast NGC 6744. Hubblův pohled kombinuje viditelná a ultrafialová obrazová data. Žlutavému jádru této obří galaxie dominuje viditelné světlo starých chladných hvězd. Za jádrem jsou podél vnitřních spirálních ramen rozeseté hvězdotvorné oblasti a mladé hvězdokupy. Mladé hvězdokupy v NGC 6744 jsou jasné na ultrafialových vlnových délkách, které jsou zde vidět v modrých a fialových odstínech. Po snímku rozptýlené paprsčité hvězdy jsou hvězdy popředí a jistě uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy.

1. APOD: 2008-06-06 Dvouramená spirála Mléčné dráhy
  2. HubbleSite.org: NGC 6744
  3. ESO.org: A Postcard from Extragalactic Space?
  4. ESAHubble.org: Why do stars have a cross-shaped distortion in most Hubble images? Why do galaxies not?

Štítky: Ngc6744, Spirální galaxie, Ultrafialový, Star-formation

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.