Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2023

Hvězdný prach v Perseu

Uznání a copyright: Jack Groves

Tento kosmický prostor prachu, plynu a hvězd zabírá na obloze v hrdinském souhvězdí Persea asi 6 stupňů. Na nádherné obloze je vlevo nahoře zajímavá mladá hvězdokupa IC 348 a, která sousedí s mlhovinou Létajícího ducha s mračny neprůhledného mezihvězdného prachu katalogizovaného jako Barnard 3 a 4. Vpravo je další aktivní hvězdotvorná oblast NGC 1333 spojena tmavými a prašnými úponky na okraji obřího Perseova molekulárního mračna, vzdáleného asi 850 světelných let. Po celém zorném poli jsou rozesety další prachové mlhoviny spolu se slabou načervenalou září vodíku. Kosmický prach zpravidla skrývá nově vzniklé hvězdy a mladé hvězdné objekty či protohvězdy před zvědavými optickými dalekohledy. Protohvězdy vznikají z hustých jader zanořených v molekulárním mračnu zhroucením vlastní gravitací. Toto zorné pole při odhadované vzdálenosti molekulárního mračna zabírá více než 90 světelných roků.

1. Harvard.edu: A great nebulous region near omicron Persei.
  2. Instagram.com: astrojackmn: IC 348 (top left) and NGC 1333 (bottom right) - two amazing objects in the constellation Perseus.
  3. U-Strasbg.fr: Multiple Outflows and Protostars near IC 348 and the Flying Ghost Nebula
  4. Distant-Lights.at: A Nebula Region in Perseus - IC 348, vdB 19, B 3 and LBN 749
  5. APOD: 2014-03-06 NGC 1333 Hvězdný prach
  6. Wikipedia: Perseus_molecular_cloud
  7. APOD: 2005-09-30 IC 1396 do podrobností
  8. APOD: 2006-10-06 Zaprášená NGC 1333
  9. WebbTelescope.org: NASA’s Webb Catches Fiery Hourglass as New Star Forms
  10. Harvard.edu: Physical properties of the ambient medium and of dense cores in the Perseus star-forming region derived from Herschel Gould Belt Survey observations
  11. GSU.edu: Gravitational Collapse
  12. arXiv.org: A Large Catalog of Accurate Distances to Molecular Clouds from PS1 Photometry

Štítky: Ngc1333, Ic348, Molekulární mračno

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.