Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2023

Galaktické války: M81 a M82

Uznání a copyright: Andreas Aufschnaiter

Dvě dominantní galaxie poblíž středu jsou od nás 12 milionů světelných roků daleko v severním souhvězdí Velké medvědice. Vpravo je s velkými spirálními rameny a jasně žlutým jádrem spirální galaxie M81. M81 je také známá jako Bodeho galaxie a měří asi 100 000 světelných roků. Vlevo je doutníkovitá nepravidelná galaxie M82. Tato dvojice spolu již miliardy let svádí gravitační souboj. Gravitace obou galaxií během série blízkých setkání hluboce ovlivnila tu vždy tu druhou. Jejich poslední kolo zápasu trvalo asi 100 milionů let a pravděpodobně vyvolalo kolem M81 hustotní vlny, což obohatilo spirální ramena M81. M82 zůstaly bouřlivé hvězdotvorné oblasti a srážející se plynná mračna tak energetická, že galaxie rentgenově září. Pokračující gravitační střetávání v příštích několika miliardách let vyústí do splynutí a zůstane jediná galaxie. Tento extragalaktický scénář zahrnuje také další členy interagující skupiny galaxií M81 s NGC 3077 níže vpravo od velké spirály a NGC 2976 vpravo nahoře na snímku. Snímek byl pořízen pod temnou noční oblohou v rakouských Alpách a popředí širokoúhlého snímku vyplňují kolektivně ozářené mlhoviny. Tato slabá prachová mezihvězdná oblaka odrážejí světlo hvězd nad rovinou naší vlastní galaxie Mléčné dráhy.

1. APOD: 2019-04-17 Messier 81
  2. APOD: 2019-07-23 M82: Galaxie se supergalaktickým větrem
  3. Phys.org: Astronomers conduct one of the most detailed studies of a stellar halo
  4. Youtube.com: Spiral Galaxy M81
  5. HubbleSite.org: HUBBLE SPIES HUGE CLUSTERS OF STARS FORMED BY ANCIENT ENCOUNTER
  6. Harvard.edu: M82: Images From Space Telescopes Produce Stunning View of Starburst Galaxy
  7. NASA: Astronomers Predict Titanic Collision: Milky Way vs. Andromeda
  8. AtlasOfTheUniverse.com: The M81 Group
  9. Instagram.com: aufschnaiter_photography: Bode’s Galaxy (M81) and the Cigar Galaxy (M82) surrounded by a faint integrated flux nebula (IFN)
  10. APOD: 2016-04-28 Mlhovina Prachový anděl

Štítky: M82, M81, Galaxy merger, Ifn

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.