Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. leden 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. leden 2023

Kometa ZTF pouhým okem

Uznání a copyright: Óscar Martín Mesonero (Organización Salmantina de la Astronáutica y el Espacio)

Kometa C/2022E3 (ZTF) nadále ke svému pozorování nepotřebuje dalekohled. Na venkovské obloze s malým světelným znečištěním z místa asi 20 kilometrů od španělské Salamanky ji 19. ledna bylo možné spatřit pouhým okem. Nicméně aby byl vidět jakýkoli náznak pěkné zelené komy, pahýlu bělavého prachového ohonu a dlouhého iontového ohonu komety je však stále zapotřebí teleskopických snímků. Její slabý iontový ohon rozvlnila nedávná sluneční aktivita. Tento návštěvník ze vzdáleného Oortova oblaku obletěl 12. ledna Slunce a nyní prolétá mezi hvězdami poblíž severní hranice souhvězdí Pastýře (Bootes). Kometa ZTF je už na odletové dráze, ale stále se zjasňuje a k naší milé planetě se nejvíce přiblíží 2. února na vzdálenost asi 2,4 světelné minuty.

1. EarthSky.org: Comet 2022 E3 now in morning skies, brightening
  2. SkyAndTelescope.org: CIRCUMPOLAR COMET ZTF (C/2022 E3) IS HERE!
  3. APOD: 2023-01-09 Ohony komety ZTF
  4. SpaceWeather.com: Thursday, Jan. 19, 2023
  5. NASA: Oort Cloud
  6. TheSkyLive.com: Comet C/2022 E3 (ZTF) 15 Days Ephemeris
  7. VanBuitenen.nl: C/2022 E3 (ZTF)

Štítky: C/2022E3(ZTF), Kometa, Naked eye

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.