Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2023

ZTF potkává ATLAS

Uznání a copyright: Stefan Bemmerl

Jak slábnoucí kometa C/2022 E3 (ZTF) uhání severní oblohou planety Země, tak tento teleskopický snímek sdílela též s kometou C/2022 U2 (ATLAS). Zorné pole plné hvězd v souhvězdí Vozky (Auriga) měří asi 2,5 stupně a bylo zachyceno ze zahradní observatoře v německém Bavorském lese v noci 6. února. Obě dlouhoperiodické komety byly objeveny v rámci projektů přehlídky oblohy (ZTF - Zwicky Transient Facility a ATLAS - Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) v roce 2022, minulý měsíc prošly přísluním a nyní odlétají. Mnohem slabší kometa ATLAS se k naší milé planetě přiblížila 29. ledna na vzdálenost přibližně 4,6 světelné minuty, zatímco kometa ZTF 2.února na pouhé 2,4 světelné minuty. Kometa ATLAS postrádá dobře vyvinuté ohony dříve pouhým okem pozorovatelné komety ZTF. Obě komety však mají zelenavě zbarvené komy od emise fluoreskujících molekul dvouatomárního uhlíku ve slunečním světle. Kometa ZTF nadále prolétá oblohou planety Země a dnes večer půjde v dobrém triedru vidět v blízkosti jasné planety Mars.

1. Facebook: Cometbase: This video sequence shows C/2022 E3 (ZTF) going past C/2022 U2 (ATLAS).
  2. AstroBin.com: Steve Bemmerl: "Comet Race" C/2022 E3 (ZTF) meets C/2022 U2 (Atlas)