Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. březen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. březen 2023

Orion a Běžec

Uznání a copyright: Abraham Jones

Jen málo vesmírných pohledů povzbuzuje představivost tak jako Velká mlhovina v Orionu. Tato nejbližší velká hvězdotvorná oblast je viditelná pouhým okem jako slabý obláček na nebi na rozprostírá se na tomto ostrém teleskopickém snímku, pořízeném za chladné lednové noci na temné obloze v Západní Virginii na planetě Země. Zářící plyn mlhoviny v Orionu, známé též jako M42, obklopuje horké mladé hvězdy. Mlhovina měří asi 40 světelných roků a nachází se na okraji obrovského mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného pouhých 1500 světelných roků ve stejném spirálním rameni naší Galaxie Mléčné dráhy jako Slunce. Spolu s prachovou modravou reflexní mlhovinou Poutavé mlhoviny NGC 1977 a další v horní části snímku však představují jen malý zlomek bohatství našeho galaktického okolí, v němž se tvoří hvězdy. V této dobře prozkoumané hvězdné porodnici astronomové také identifikovali něco, co se zdá být četnými zárodečnými slunečními soustavami.

1. Wikipedia: Orion_Nebula