Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2023

Odlétající kometa ZTF

Uznání a copyright: Rolando Ligustri

Bývalý miláček severní oblohy, kometa C/2022E3 (ZTF) zeslábla. Při svém největším přiblížení k naší milé planetě začátkem února byla kometa ZTF ve vzdálenosti pouhých 2,3 světelných minut. Tehdy byla známá jako zelená kometa a je nyní tento návštěvník ze vzdáleného Oortova mračna ve vzdálenosti téměř 13,3 světelné minuty. Na tomto hlubokém snímku složeném z expozic pořízených 21. března má však kometa stále široký bělavý prachový ohon a zeleně zbarvenou komu. Kometa ZTF je na obloze nedaleko od jasné hvězdy Rigel v Orionu a zorné pole sdílí se slabými, prašnými mlhovinami a vzdálenými galaxiemi v pozadí. Záběr teleobjektivem je plný hvězd z Mléčné dráhy v souhvězdí Eridanus. Vliv gravitace Jupiteru na dráhu komety ZTF při její cestě do vnitřní sluneční soustavy ji usměrnil na cestu ven, že už se nikdy nevrátí.

1. Facebook: Sky: Comet ZTF in 2023
  2. Aerith.net: C/2022 E3 ( ZTF )
  3. APOD: 2023-02-10 ZTF potkává ATLAS
  4. NASA: Oort Cloud
  5. Facebook: Rolando Ligustri: la cometa C/2022 E3 ZTF fotografata dalla Namibia (SkyGems) ieri sera .
  6. TheSkyLive.com: Comet C/2022 E3 (ZTF)
  7. AdlerPlanetarium.org: Does Comet C/2022 E3 (ZTF) Have A Hyperbolic Orbit or a 50,000 Year Orbit?

Štítky: Ztf, C/2022e3, Kometa