Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2023

Mlhovina Tarantule ze SuperBIT

Uznání: SuperBIT, NASA

Mlhovina Tarantule, známá také jako 30 Doradus, má průměr více než tisíc světelných roků a je obří hvězdotvornou oblastí v blízké satelitní galaxii Velké Magellanovo mračno. Ve vzdálenosti asi 160 tisíc světelných let je to největší a nejbouřlivější oblast tvorby hvězd, jakou známe v celé Místní skupině galaxií. Tento kosmický pavoukovec se nachází poblíž středu tohoto působivého snímku pořízeného během letu balónu SuperBIT (Super Pressure Balloon Imaging Telescope), 0,5metrového dalekohledu NASA umístěného v balónu, který se nyní vznáší na okraje vesmíru. Intenzivní záření, hvězdný vítr a výbuchy supernovy z centrální mladé hvězdokupy hmotných hvězd, katalogizované jako R136 uvnitř dobře prozkoumané Tarantule (NGC 2070) dodávají energii mlhovinové záři a formují pavoučí vlákna. V okolí Tarantule se nacházejí další hvězdotvorné oblasti s mladými hvězdokupami, filamenty a vyfouknutými oblaky ve tvaru bublin. Zorné pole SuperBITu se rozprostírá na více než 2 stupních neboli 4 úplňcích v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado).

1. SEDS.org: NGC 2070 - The Tarantula Nebula, 30 Doradus, Looped Nebula