Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 2023

Kudrnatá spirální galaxie M63

Uznání a copyright: Sophie Paulin, Jens Unger, Jakob Sahner

Messier 63 je jasná spirální blízká galaxie na severní obloze ve vzdálenosti asi 30 milionů světelných roků ve věrném souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). Tento majestátní vesmírný ostrov, katalogizovaný též jako NGC 5055, má průměr téměř 100 000 světelných roků, což je přibližně velikost naší vlastní Mléčné dráhy. Jasné jádro a majestátní spirální ramena dávají této galaxii její populární název Slunečnice. Tato výjimečně hluboká expozice také sleduje slabé obloukovité hvězdné proudy daleko v halo galaxie. Hvězdné proudy sahají od galaktického středu téměř 180 000 světelných roků a jsou nejspíš pozůstatky slapově rozrušených satelitů M63. Na pozoruhodném širokoúhlém snímku lze vidět i další satelitní galaxie M63, včetně slabých trpasličích galaxií, které by mohly v příštích několika miliardách let přispět k dalším hvězdným proudům M63.
Oprava: Na překlep ve slově slapově upozornili Petr Zoufalý a Ivan Kordač.

1. SEDS.org: Messier 63 - Spiral Galaxy M63 (NGC 5055), type Sb, in Canes Venatici - Sunflower Galaxy